Nenuťte zákazníky přemýšlet

Kvalitní web není o kreativitě. Má jeden cíl – aby lidé nemuseli přemýšlet. UX a UI webu

Kvalitní web není o kreativitě. Má jeden cíl – aby lidé nemuseli přemýšlet. Nechte uživatele klikat. Jinak riskujete, že odejdou.  

Obsah článku

  1. Nebuďte originální
  2. Jak snadno přijít o konverze
  3. Držte se konvencí

Na webu nemáte druhou šanci. Uživatelé nepřemýšlejí – nechtějí, bolí to. Představte si, že ani pořádně nečtou.

Co dělají?

Jen rychle skenují (zleva doprava), pátrají a hledají to, co už znají odjinud (košík, menu…). Co se stane, pokud to nenajdou? Jednoduše odejdou. A hádejte asi kam. Ke konkurenci.

Možná se snažíte být originální, odlišit se. Úspěšné weby ale staví na tom, co je známé, srozumitelné a předvídatelné.

Nebuďte originální

 Hádanky nemáme rádi, nechceme hádat. Chceme řešení. Jasné a co nejrychlejší.

Je to naše přirozená lidská vlastnost. Protože to, co je nám známé na nás působí důvěryhodně. To, co je nové a nečekané, nás může zmást.

Proto není dobré vymýšlet kolo tam, kde se točí spoustu let. Místo toho se na webu držte věcí, které fungují a jsme na ně zvyklí.

🛒 Nákupní košík vpravo nahoře

99 % e-shopů ho tam má. Není důvod dávat košík jinam.

Takhle to má třeba Alza.

Alza UX - nákupní košík vpravo nahoře

🔍 Lupa jako ikona vyhledávání

Jasný a srozumitelný signál pro uživatele, jak najít, co potřebuje.

Alza to má stejně jako Mall níže, Datart nebo třeba E.ON. 

Lupa jako ikona vyhledávání - jak to má Mall.cz

Hamburger menu pro kategorie

Hamburger menu je výborné na mobilu, používá ho drtivá většina webů.

Ale pozor na desktop.

Tam raději použijte klasické menu, díky kterému jasně ukážete vaše služby a zboží. Místo na to máte.

Takhle je má třeba Ikea.

Hamburger menu pro kategorie - skvělé v mobilu, špatné na desktopu

 Firemní logo vlevo nahoře

Vždycky vlevo nahoře. Zároveň ať odkazuje na domovskou stránku. Lidé to očekávají.

Příklad webu Apple.

Kde má být logo firmy na webu

Jak snadno přijít o konverze

Když budete zbytečně originální a začnete experimentovat se základní orientací webu, uživatel se ztratí.

Potom hrozí ztráta pozornosti a důvěry.

A zrovna tyto věci se získávají zpátky dost těžko.

Uživatel si to nejspíš ani neuvědomí. Jen se začne cítit nesvůj. A než se zorientuje, raději odejde. Je to pro něho nejjednodušší. A už se nevrátí.

❌ Místo řešení svého problému (nákup, služba) přemýšlí, jak váš web funguje.
❌ Přichází frustrace a nedůvěra.
❌ UX selhává. A s ním i celý web.
❌ Přicházíte o konverze, na CLV (celoživotní hodnota zákazníka) ani nedojde.

konvence základ dobrého webu
🎯 TIP:
Víte, jak poznat, že návštěvníci odcházejí z vašeho webu příliš brzy? Sledujte metrikou bounce rate v Google Analytics – napoví, kolik lidí opustí stránku bez další interakce.

Držte se konvencí

Chcete web, na kterém se budou uživatelé cítit dobře? Tak myslete na to, že jsou konvence základ dobrého webu.

👉 Držte se osvědčených struktur.
👉 Uživatel musí hned vědět a vidět, co dělat a kam kliknout.
👉 Inovujte v obsahu nebo ve stylu, ne v základní orientaci.
👉 Testujte na lidech, kteří váš web nikdy neviděli. (Ať odpovídají vaší cílovce.)
👉 Používejte heatmapy (Hotjar, Clarity) – sledujte, kde lidé opravdu klikají.

📌 Zlaté UX pravidlo? Uživatel by nikdy neměl přemýšlet.

Pokud vás toto téma zajímá, doporučuji knihu Don’t Make Me Think od Steva Kruga.

💡 Téma jsem v kratší verzi postoval na mém LinkedInu.

zdroje:
vlastní zkušenosti
Don’t Make Me Think od Steve Krug (přečteno)
https://www.browserstack.com/guide/elements-of-modern-web-design
https://www.nngroup.com/articles/top-ten-guidelines-for-homepage-usability/
https://www.nngroup.com/articles/113-design-guidelines-homepage-usability/