Když brouzdáme internetem, očekáváme, že webové stránky budou navrženy pro nás – uživatele. Ale co když místo toho designéři schovají neviditelné pasti, které nás mají přimět ke koupi, registraci nebo sdílení osobních údajů?
Takovým pastem říkáme dark patterns, temné vzorce chování, a setkáváme se s nimi častěji, než si myslíme. Tyto manipulativní triky jsou rafinované a obvykle skryté tak, aby nás přiměly jednat proti naší vůli. Jak dark patterns fungují a vypadají?
Obsah článku:
Jednoduše dovnitř, těžko ven
Typicky se jedná o situace, kdy je snadné se zaregistrovat, vytvořit účet nebo předplatné, ale ukončení je potom oříšek.
Příkladem jsou streamovací služby, které si předplatíte jedním kliknutím, ale pro zrušení potřebujete volné odpoledne. Pokud zrušíte předplatné u Netflixu, pro jeho obnovení stačí spustit aplikaci, zmáčknout na ovladači OK a paušál se znovu obnoví. Jistě, pokud je to žádoucí, proč ne, ale z vlastní zkušenosti vím, že i sedmileté dítě „omylem klikne“ a je vymalováno.
Pozadu nejsou ani velké e-shopy typu Amazon. Registrace je rychlovka, ale zrušení účtu je velmi složité a hlavně zdlouhavé.
To je Švábí motel (Roach motel).
Skryté náklady
Nakupujete online v e-shopu, vybíráte produkty a jste připraveni dokončit objednávku… a najednou – bum! Přibydou další poplatky za doručení, balné a další “služby”, o kterých nebyla na začátku ani zmínka.
O něco vyšší částky si těsně před placením možná ani nevšimnete. Pokud ano, budete po hodinovém výběru, vyplňování adresy a údajů řešit 30 Kč navíc? Obchodníci mají spočítáno, že většina z vás ne a částku zaplatí.
Příkladem skrytých nákladů (Hidden costs) jsou například Megaknihy, které mají „balné“ 39 Kč nenápadně zaonačené dole. Při dokončení objednávky se ale tato částka nikde nepromítne, až při finální platbě.
No comment.
Sociální tlaky
„Chcete slevu, nebo raději zůstanete chudí?“ Typický příklad sociálního tlaku – confirmshamingu. Tento dark pattern využívá psychologického nátlaku tak, aby vás přiměl kliknout na něco, co ani nechcete.
CTA tlačítka jsou formulována tak, že když odmítnete, cítíte se provinile, hloupě, zahanbeně – vlastně jde proti sobě.
Tuto manipulaci využívají například newslettery, které ve vás vzbudí lítost, pokud se rozhodnete neodebírat jejich „exkluzivní“ obsah. Funguje to i jako „poslední záchrana“ před odhlášením e-mailingu nebo zrušením předplatného.
Tak jednoduché, ale funkční.
Skrytá reklama
Častý jev. Kolikrát jste si mysleli, že klikáte na zajímavý článek nebo tlačítko „stáhnout“, jen abyste zjistili, že jde o reklamu? Disguised ads, neboli skrytá reklama, využívá jednoduchý princip oblbnutí.
Tlačítka a různé grafické prvky jsou navrženy tak, aby vypadaly jako běžný obsah, čímž vás přimějí kliknout, aniž byste sami chtěli.
Po kliknutí se zobrazí reklama, vlastníci generují vyšší příjmy ze zobrazení a inzerenti těží ze zvýšené míry prokliku (CTR), která může vést k vyšším prodejům.
Webaři a UX designéři moc dobře vědí, jak webové stránky prohlížíte, proto budou tyto pasti na svém místě.
Skryté předplatné
Tento dark pattern často využívají streamovací služby nebo aplikace, které vás po zkušební době automaticky převedou na placené členství bez jasného upozornění. Stačí vyplnit osobní údaje a číslo karty a první měsíc dva dostanete zdarma.
Pokud ale využívání služby včas sami nezrušíte, automaticky se začne částka každý měsíc strhávat z vašeho účtu.
Příkladem je Audible.
Odpočet času, poslední kus skladem
Falešná sociální důvěra
Zneužívání psychologie důvěry prostřednictvím falešných recenzí, smyšlených statistik nebo widgetů, které předstírají aktivitu ostatních uživatelů. To má vyvolat dojem, že produkt je populární, bezpečný nebo oblíbený.
Recenze od spokojených zákazníků jsou jednou z nejlepších zbraní, jak vás přesvědčit k nákupu. Někdo si to koupil a chválí to, tak si řeknete, že to rádio, monitor bude asi fakt dobrý. Najednou je strach pryč a máte vybráno.
Obchodníci recenze ještě rádi podporují „toto zboží právě zakoupil Marek z Brna“.
Netvrdím, že spousta e-shopů švindluje. To vůbec, ale dobře vím, že menší weby si s tímto rádi hrají.
Ostatně mrkněte někdy na e-shop, který toto používá. Najednou zjistíte, že si štětku na WC prohlíží 15 lidí a „Jana z Pelhřimova“ si ji před dvěma minutami koupila.
I na toto jsou pro e-shopy pluginy.
zdroje informací:
https://blog.mobiversal.com/dark-patterns-or-how-ux-exploits-the-user-roach-motel-and-sneak-into-basket.html
https://www.deceptive.design/types/hidden-costs
https://think.design/blog/responsible-design-part-14-of-14-disguised-ads/
https://davidmartinsonnyc.medium.com/ux-dark-design-pattern-forced-continuity-6c7af78682ad
https://www.deceptive.design/types
vlastní zkušenosti