Pokud něco hledáme na internetu, 90 % z nás sáhne po vyhledávači Google. Jsem upřímně zvědavý, jak budou se stále masivnějším nástupem AI vypadat data příští rok (např. ChatGPT už má integrované vyhledávání na internetu), ale prozatím je Google stále králem. Například druhý Bing má podíl 4 %.
Obsah článku:
Analýza 332 milionů dotazů
Nikdo se ale pořádně nezabýval tím, k čemu přesně tento vyhledávač používáme.
- Jaké procento všech vyhledávání Google tvoří značky vs. obecné výrazy?
- Kolik procent vyhledávání Google je navigační (lidé, kteří používají vyhledávač, aby se dostali někam jinam na web)?
- Kolik procent je komerčních nebo transakčních?
- Kolik procent vyhledávání se týká počasí, dopravy, zpráv, historie?
- Jaká jsou hlavní témata vyhledávání na Googlu? Vyhledávají lidé práci, nebo něco na zahradu, umění a zábavu? Jak si vede obsah pro dospělé?
Nejen na tyto otázky odpovídá analýza více než 332 milionů vyhledávacích dotazů v období od ledna 2023 do září 2024, o které se postarala společnost SparkToro ve spolupráci s Datos (součástí Semrush).
Tato analýza vycházela z dat získaných od cca 130 000 zařízení v USA, zahrnujících mobilní telefony i desktopy. Byly zahrnuty dotazy s frekvencí alespoň 100 vyhledávání během sledovaného období.
Klíčová zjištění
Koncentrace vyhledávacích dotazů
Překvapivě velká část vyhledávání se soustředí na malý počet dotazů. Například 10 000 nejčastějších dotazů tvoří 46 % celkového objemu vyhledávání – pouhých 148 z nich představuje téměř 15 % všech vyhledávání.
Google využíváme jako zdroj informací a pro navigaci
Významná část vyhledávání je zaměřena na konkrétní značky nebo služby, jako jsou YouTube, Gmail a Amazon. Co nám to říká? Hlavně to, že mnoho uživatelů používá Google jako navigační nástroj pro rychlý přístup k oblíbeným webům. Nezadávají doménu nebo určitou kategorii ručně, ale pohodlněji přes Google, který je na požadované místo dopraví formou vygenerované URL.
Co nejčastěji hledáme
Nejčastěji vyhledávané oblasti zahrnují technologie, zábavu, zdraví a finance. Zajímavostí je, že dotazy týkající se obsahu pro dospělé tvoří menší podíl, než se původně předpokládalo.
Co si z toho vzít
Pro SEO a digitální marketing se nic nemění. Tato data zdůrazňují důležitost optimalizace pro navigační a informační dotazy. Stále je dobré se zaměřit na jasnou a logickou strukturu webu a tvorbu kvalitního obsahu, který odpovídá na specifické dotazy uživatelů. Kvalita pak zvýší viditelnost a návštěvnost webových stránek, jež společně vedou např. ke konverzím nebo získávání nových leadů.
Optimalizace pro navigační dotazy
Mnoho uživatelů používá Google jako prostředek pro přímý přístup na konkrétní webové stránky. Pohlídejte si, aby se vaše stránka zobrazila na předních pozicích při vyhledávání názvu vašeho produktu a vaší společnosti. A zároveň si pohlídejte, aby na váš brandový název necílila konkurence. Občas se tak děje.
Kvalitní a relevantní obsah
Informační dotazy tvoří značnou část vyhledávání. Publikování hodnotného obsahu, který odpovídá na časté otázky a potřeby uživatelů ve vašem oboru, přispěje ke zvýšení organické návštěvnosti. Co tvořit? Články zabývající se vašimi produkty a tématy. Pokud budou články obsahovat hezké video a infografiku, Google vás bude milovat. S nástupem AI nedoporučuji psát obecné články, ale fakt zkuste sepsat něco svého, něco unikátního, co nikdo jiný nemá.
Komerční a transakční dotazy
Pro uživatele s nákupním záměrem je důležité optimalizovat stránky produktů a služeb tak, aby byly snadno dostupné a poskytovaly potřebné informace pro rozhodnutí o nákupu. Taková optimalizace zahrnuje kvalitní popisky produktů, dostatek informací, recenze od zákazníků, unikátní fotky produktů, výhody daného produktu… Pokud neprodáváte tisíce produktů, toto byste měli mít v ažuru.
Mrkněte také na zajímavý článek Jak uživatelé prohlížejí webové stránky.
zdroje informací:
https://sparktoro.com/blog/new-research-we-analyzed-332-million-queries-over-21-months-to-uncover-never-before-published-data-on-how-people-use-google/
https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-202312-202412
vlastní zkušenosti